Výčet vlastností
UAD Apollo je první profesionální počítačové audio rozhraní (zvuková karta) s vysokým rozlišením, které přináší přesně ten pocit a zvuk analogového záznamu. Snoubí se v něm totiž UA analogový přístup s prvotřídní 24-bit/192kHz zvukovou kvalitou a doplněnou o plnohodnotný Realtime UAD Processing. Díky němu tak zvukoví producenti a interpreti dostávají do ruky celou škálu klasických UAD analogových emulací - Neve, Studer, Manley, Lexicon, ... - a to pro použití v reálném čase a elegantním pracovním prostředím na platformách Mac a PC.
Špičková 24-bit/192kHz zvuková kvalita
Aby mohlo Apollo hrát klíčovou roli v moderních HDR studiích, rozhodli se jeho tvůrci použít opravdu nekompromisní přístup ke zvukové kvalitě. Na základě desetiletí zkušeností s výrobou analogových audio zařízení se tak Apollo může pyšnit extrémě přesným zvukem s nejnižším THD a vysokým dynamickým rozsahem. Excelentní mikrofonní předzesilovače a převodníky, navržené s puntičkářskou pozorností obvyklou u UA, tak dávají přesnost a hloubku nahrávkám, od záznamu přes mixáž, až po závěrečný mastering.
UAD Plug-in Processsing pro záznam, mixáž a mastering
Neuvěřitelně čistý a transparentní zvuk nabíraný ze vstupů Apollo můžete rychle obohatit širokou škálou analogových tónu a barev díky Realtime UAD Processingu. Uvnitř se totiž nachází DUO Core nebo Quad Core DSP akcelerační jednotka, který umožňuje záznam a mixáž skrze UAD akcelerované pluginy, s latencí pod 2 ms, takže tvůrci mohou rychle monitorovat, zkoušet a "tvořit" zvuk za použití klasických analogových emulací od značek Ampex, Lexicon, Manley, Neve, Roland, SSL, Studer a dalších.
Chcete použít několik 11776 kompresorů na bicí, nahrávat vokály skrze NEVE 1073 EQ nebo rovnou celou kapelu skrze Studer A800 tape machine v reálném čase? Bez problému. V tomto jsou zvukové možnosti UAD Apollo skoro neomezené.
Thunderbolt I/O: Nová generace konektivity
Apollo nabízí kompatibilitu s novou technoloií Thunderbolt od Intelu, kterou najdete na nejnovějších iMac, MacBook Pro, MacBook Air a nadcházejících PC. Díky dvouportové Thunderbolt I/O kartě, kterou můžete domontovat dodatečně (prodávaná samostatně), získáte výhody tohoto rychlého rozhraní - nižší latenci, menší velikost audio bufferu, vyšší výkon a větší prostor pro UAD pluginy oproti FireWire. A protože Thunderbolt nabízí mnohokrát větší datovou propustnost oproti FW, dovoluje zapojit více zařízení do série s Apollo, včetně HDD, procesorů nebo monitorů.
Hlubší integrace s Cubase, ProTools, Logic
Díky Core Audio a ASIO ovladačům je zajištna kompatibilita se všemi hlavními DAW softwary jako Pro Tools, Logic Pro, Cubase, Live a dalšími. Kromě této základní kompatibility Apollo obsahuje softwarovou konzoli a Console Recall plugin (VST/AU/RTAS), který zajišťuje kontrolu a volání všech parametrů Apollo a UAD plugin v jednotlivých DAW projektech.
Hardware
Přední a zadní panel
Apolo nabízí všechny nejpoužívanější konektory pro záznam i monitoring přímo z předního panelu, což umožňuje rychlý a přímý přístup. Podobně zadní panel naopak disponuje vysoce kvalitními vstupy a výstupy používanými v produkčních studiích.
Základní zapojení
Následující diagram zobrazuje jednoduché zapojení Apollo, které lze použít samotným muzikantem/zvukařem pro současný záznam kytary a vokálu.
Klíčový bod tohoto zapojení
- Použity jsou dva kanály s předzesilovači (elektrická kytara a mikrofon)
- Přepínač Mic/Line na kanálu 2 je nastaven do polohy "Mic"
- Monitorovací výstupy jsou zapojeny do aktivních monitorů (nebo zesilovače a pasivních reproduktorů)
Typické zapojení
Následující diagram zobrazuje zapojení a nastavení Apollo, které mohou použít dva muzikanti pro souběžný záznam. V tomto zapojení jsou použitá pouze analogová zařízení; digitální vstupy a výstupy nejsou použity.
Klíčové body tohoto zapojení
- Přepínač Mic/Line pro kanály 3 a 4 jsou nastaveny na "Mic"
- Samostatné mixy mohou být poslány do sluchátek nezávisle, pro lepší monitoring (každý z muzikantů chce poslouchat více nahlas své nástroje a sebe).
Vyspělé zapojení – použití UAD-2 Satellite procesování
Následující diagram zobrazuje komplexnější nastavení a zapojení Apollo, které může být použito pro záznam celé kapely s použitím jak analogových, tak digitálních vstupů a výstupů.
Klíčové body tohoto příkladu zapojení
- Mic/Line pro kanály 3 a 4 jsou přepnuty do polohy "Mic"
- Signály ze čtyřy UA mikrofonních předzesilovačů 4-710 jsou nasměrovány do Apollo přes ADAT Lightpipe
- UAD-2 Sattelite je připojeno přes FireWire, což umožňuje přidání plug-inů postavených na UAD procesingu.
- Apollo je řídícím zařízením pro synchronizaci; zdroj hodin 4-710d je nastaven na řízení z externích hodin a je obsazený přepínač 4-710d Terminantion.
Software
Console Application a Console Recall Plug-in (VST/AU/RTAS)
Aplikace konzole je primární softwarové rozhraní Apollo. Jedná se o intuitivní design ve stylu analogových mixážních pultů, které nabízí vysoce rychlý (v reálném čase) záznam stop s možností okamžitého použití plug-inů postavených na UAD. Navíc, všechny hardwarové ovladače předního i zadního panelu Apollo lze přímo že softwarové konzole ovládat, i když hardware není přímo na dosah zvukaře.
UAD procesování signálu Apollo v reálném čase umožňuje umístit plug-iny postavené na UAD platformě přímo na všechny vstupy a nahrávat a méně než 2ms latencí - tuto vlastnost nenavizí žádné jiné zvukové rozhraní. Plug-iny postavené na UAD mohou být použity na jakýkoliv (a nebo všechny) vstupy konzole, a nebo AUX Returny. Vůbec poprvé mohou hudební producenti nahrávat stopy přes oceňované plug-iny od Neve, Manley, Studer, Lexicon a další, které lze aplikovat přímo na vstupy.
Jakmile přijde čas na mix nebo master, mohou vestavěné procesory UAD-2 Duo nebo UAD-2 Quad fungovat jako běžná UAD akcelerační karta s kompletní knihovnou plug-inů postavených na UAD. Díky tomu dostanou majitelé Apollo nejen lépe znějící záznam, ale také mix díky redukci zatížení procesoru počítače.
Konzoli lze použít ve všech nejpoužívanějších DAW, včetně Pro Tools, Cubase, Logic, Live, Digital Performer a dalších, což umožňuje velice flexibilní směrování signálu a možnosti procesování. Kompletní nastavení konzole může být uloženo jako preset a nebo přímo uvnitř vašeho projektu s použitím VST/AU/RTAS kompatibilního plug-inu Console Recall. Díky tomu lze načíst přesné nastavení konzole i měsíce nebo roky po posledním otevření daného projektu.
Jednoduše řečeno, plug-in Console Recall umožňuje přímý přístup k monitorovacím a měřícím funkcím, aniž byste museli opustit prostředí vašeho DAW.
Základní informace
a často kladené dotazy
Co je Apollo?
Apollo je vysoce profesionální zvukové rozhraní s vynikající kvalitou zvuku a vestavěnou efektovou UAD jednotkou, která pracuje v reálném čase. Vestavěná DSO akcelerační karta umožňuje přes efekty přímý záznam, mix nebo mastering. Použít lze kompletní knihovnu oceňovaných plug-inů, postavených na UAD-2 s minimální latencí. Apollo se k počítači připojuje pomocí FireWire 800 rozhraní a díky rozšiřující kartě Thunderbolt Option Card, lze uskutečnit připojení i pomocí moderního rozhraní Thunderbolt.
Apollo bylo navrženo tak, aby uřivatelům nabídlo co nejvěrnější pocit a postupy jako při klasickém analogovém záznamu a zároveň bylo možné využívat výhod mixu a masteringu v softwarovém DAW. Obsažený software změní Apollo v plně funkční mixážní konzoli a uživatelům nabízí vzdálené ovládání hardwarového nastavení. Řečí tak problémy zapojení ve studiu.
Jaký druhý analogových a digitální vstupů a výstupů Apollo má?
Apollo má celkem 8 analogových vstupů – 4 digitálně řízené analogové mikrofonní předzesilovače, 8 symetrických linkových vstupů a 2 JFET DIs na předním panelu. Celkem má 14 analogových výstupů – 8 symetrických linkových výstupů, 2 digitálně řízené analogové monitorovací výstupy a 2 jednoúčelové sluchátkové stereo výstupy. Co se digitálních vstupů a výstupů týče, Apollo má 8 kanálů ADAT S/MUX, 2 kanály S/PDIF a Word Clock vstup a výstup je zavřený.
Jak lze porovnat zvuk Apollo s ostatními zvukovými rozhraními?
Jednoduše řečeno – je mnohem lepší. Jakožto první zvukové rozhraní značky Universal Audio, bylo Apollo navrženo pro nekompromisní zvukovou kvalitu. Tým zvukových inženýrů UA strávil roky sbíráním zkušeností t analogových zařízení. Každý komponent, od mikrofonních předzesilovačů Apollo, až po převodníky, byl pečlivě vybírán, tak aby byl výsledný zvuk co možná nejtransparentnější. Apollo nabízí nejnižší THD (Total Harmonic Distortion – celkové harmonické zkreslení) a největší dynamický rozsah v této třídě – a dokonce lepší, než řada rozhraní mnohem dražších.
Co jsou to plug-iny postavené na UAD?
Plug-iny postavené na UAD nabízejí teplou zvukovou kvalitu a charakter, který nelze najít v žádných jiných plug-inech. Skupina zvukových inženýrů obsahuje některé z předních světových autorit DSP, kteří se starají o fyzický modeling klasického zvukového hardwaru. Tento proces znamená, že jsou v podstatě znovu vytvářena klasická hardwarová zařízení v digitálním světě. Takže UAD plug-iny by neměly jen znít tak jako originální vintage hardware; jako originální hardwarová zařízení se chovají. A to i v okamžiku extrémních nastavení. UAD plug-iny lze nakupovat samostatně přes Online obchod.
Jaká je latence Apollo?
S Apollo je latence v podstatě nepostřehnutelná. Například, pokud nahráváte se čtyřmi naplněnými UAD plug-iny na vstupech v reálném čase, je analog-analog latence na 96kHz na 1,1ms. Jistě, 1,1ms není výjimečná hodnota jiných profesionálních zvukových rozhraní, nicméně je neslýchané, dosáhnout takové hodnoty při použitých plug-inech na vstupech. Díky vestavěnému efektovému procesoru může Apollo nabídnout nízkou latenci i v obrovských projektech a nastavení bufferu vašeho počítače může zůstat na přijatelných hodnotách.
Je Apollo distribuováno již s nějakými plug-iny postavenými na UAD?
Ano! Apollo je dodáváno s balík Analog Classic Plug-In Bundle. Přístup také budete mít k plně funkčním 14-denním demoverzím všech plug-inů postavených na UAD.
Kolik plug-inů může běžet na Apollo?
Počet záleží na modelu Apollo (Dou Core nebo Quad Core – dvou- nebo čtyř-jádrová verze), kterou používáte, stejně jako na tom, kolik FireWire zařízení je na dané sběrnici.
Kolik má Apollo vestavěných výpočetních jednotek pro práci s UAD plug-iny?
Apollo je k dispozici ve variantě Duo Core (se dvěma SHARC čipy) a ve verzi Quad Core (se čtyřmi SHARC čipy). Pokud hledát skvěle znějící zvukové rozhraní a myslíte, že nebudete potřebovat používat spoustu UAD plug-inů najednou, nabízí varianta Duo dostatečný výkon pro záznam a mix. Pokud budete chtít používat spoustu plug-inů postavených na UAD současně a nebo vyšší vzorkovací frekvence (88,2kHz a vyšší), je v tomto případě Quad verze lepší variantou.
Jak moc se liší záznam přes plug-iny postavené na UAD od jiného mixu s použitím UAD plug-inů z DAW?
V Apollo obsašená aplikace Console je virtuální mixážní konzole, která vám umožňuje vkládat UAD plug-iny již v okamžiku, kdy nahráváte do DAW (toto nazýváme “Realtime UAD Processing” – UAD procesing v reálném čase). Aplikace Console nabízí také řadu moderních možností pro směrování signálu a monitoring. Míchání a mastering s UAD plug-inami je stejný jako s akceleračními kartami UAD. Jednoduše vložte plug-in do vašeho DAW na stopu, kam potřebujete a je to.
Také lze zaznamenávat “wet” signál (tedy již přímo s aplikovanými efekty) z Console.
Nabízejí všechny UAD-2 plug-iny práci s nízkou latencí?
V podstatě byly všechny UAD-2 plug-iny portovány tak, aby pracovaly při záznamu. Nicméně některé z masteringových plug-inů, speciálně Precision Multiband a Ampex ATR-102 Mastering Tape Recorder, mají určité zpoždění ve svých algoritmech a technolgoiích. Plug-iny jako jsou tyto nejsou ideální pro záznam s nízkou latencí. Ale pochopitelně je použít lze.
Chápu, že k Apollo mohu připojit mikrofony, kytary a zařízení linkové úrovně a získat systéms nízkou latencí, ale co použití virtuálních nástrojů s UAD plug-inami v reálném čase?
Pro tento způsob práce doporučujeme použít ADAT nebo S/PDIF digitální vstupy a výstupy jako “smyčku” (ADAT Out do ADAT In). Například, nasměrujte výstup z virtuálního nástroje na ADAT a ten se zobrazí v aplikaci UAD Console. Poté můžete přidat UAD plug-iny na ADAT vstup Console a uslyšíte jak plug-in pracuje i s latencí. Jako smyčku můžete také použít analogové vstupy a výstupy, ale použitím ADAT nebo S/PDIF se neztrácí kvalita signálu.
Pro hardwarové syntezátory a další elektronické hudební nástroje stačí tyto pouze připojit do Apollo linkových, Hi-Z nebo digitálních vstupů a užít si Realtime UAD plug-iny, stejně jako při použití mikrofonu nebo jiného zařízení s linkovou úrovní výstupu-
Mohu Apollo použít na živé hraní?
Apollo je skvělým řešením pro přehrávání dříve zaznamenaného materiálu z vašeho DAW, zatímco je schopno procesovat živý zvuk pomocí UAD plug-inů. Představte si napřílad použití Lexicon 224 Digital Reverb jako vaše pódiového reverbu. Nebo přidání LA-2A kompresoru na vaše vokály a nebo přidání kreativních efektů jako jsou Roland RE-201 Space Echo na vaší kytaru během živého vystoupení. To vše je s Apollo možné.
Již vlastním UAD-2 DSP akcelcerační kartu, mohu do tohoto systému přidat Apollo?
Ano. Apollo funguje stejně jako jakákoliv jiná UAD-2 PCIe, Satellote nebo Solo Laptot karta. Jedna licence plug-inů postavených na UAD-2 může fungovat až na 4 zařízeních, ale všechna musí být registrována ve stejné skupině uživatelského účtu. Přidáním Apollo do vaší skupiny získáte všechny vaše plug-iny do Apollo, jako záznamové i mixážní plug-iny vašeho studia.
Bude záznam s plug-iny postavenými na UAD ve stejné fázové koherenci s ostatními vstupy?
Apollo má kompenzaci zpoždění na vstupu, aby zajistilo, že všechny vstupy budou fázově srovnané. Kompenzaci zpoždění na vstupu lze zahájit z menu Settings aplikace UAD Console. To zajišťuje, že všechny vaše vstupy budou ve stejné fázi v okamžiku záznamu většího počtu kanálů, jako jsou třeba bicí a nebo v okamžiku, kdy používat techniku více mikrofonů. Pokud nenahráváte vícekanálový materiál, vypněte kompenzaci zpoždění na vstupu.
S jakým DAW softwarem Apollo pracuje?
Apollo bude pracovat s jakýmkoliv DAW, který podporuje Core Audio v Apple Mac OS X 10.6 nebo vyšším, včetně 10.7 Lion. Testovány byly certifikované nejoblíbenější DAW, která naši zákazníci používají, jako jsou například Apple Logic, Avid Pro Toos, Ableton Live, Cakewalk Sonar, Cockos Reaper, Steinberg Cubase/Nuendo a další. Apollo bude fungovat také s libovolným DAW podporujícím ASIO ve Windows 7, ale tato možnost nebude prozatím (do léta 2012) k dispozici.
Bude Apollo pracovat s Pro Tools 10?
Ano! Apollo pracuje s Pro Tools 10, stejně jako s Pro Tools 9. Všechny 18x24 kanály Apollo analogových a digitálních vstupů a výstupů mohou bát zaznamenávány do Pro Tools a UAD-2 plug-iny budou fungovat uvnitř Pro Tools pomocí RTAS plug-inů.
Co nový formát plug-inů Pro Tools – AAX?
UAD plug-iny budou aktualizovány na AAX kompatibilní plug-iny spolu s uvolnění Pro Tools 11 a bude pro stávající majitele k dispozici zdarma.
Jak Apollo pracuje ve Windows?
Apollo bude s operačními systémy Windows 7 pracovat počátkem léta 2012, nicméně budou vyžadovány kvalifikované PCIe-na-FireWire 800 řadiče nebo kvalifikované ExpressCard34 řadiče. Z důvodů velkých rozdílů mezi výrobci komponeny pro PC nebudou vestavěné FireWire porty počítačů Windows podporovány. Apollo bude také fungovat s libovolným Windows 7 PC, které je kvalifikované pro použití Thunderbolt portu.
Jak je to s podporou 64-bit?
Apollo je distribuováno s 64-bitovými ovladači, takže v DAW aplikacích funguje skvěle jako rozhraní. Plug-iny postavené na UAD jsou dosud 32-bitové, nicméně v UAD pracují na aktualizacích na 64-bitové UAD-2. Tento projekt bude dokončen během roku 2012 a aktualizace budou pro stávající majitele k dispozici zdarma. Chod plug-inů postavených na UAD v aplikaci Apollo Console, které fungují v reálném čase, nebudou 64-bitové, protože jejich procesy jsou kompletně počítány přímo v aplikaci Apollo Console, mimo DAW.
Kromě běžných funkcí vstupů a výstupů Apollo, jsou zde integrované nějaké specifické vlastnosti spolu s DAW?
Pro jednoduchou integraci s vaším DAW byl vytvořen plug-in Console Recall, který pracuje uvnitř DAW, aby vám nabídl kontrolu nad vyvoláváním klíčových funkcí Apollo, včetně volby zdroje a monitorovací úrovně. Vše uvnitř těchto VST/AU/RTAS kompatibilních plug-inů může být namapováno na libovolná MIDI ovladač a jakýkoliv z presetů aplikace Console může být okamžitě vyvolán stisknutím tlačítka.
Co je nutné pro použití Thunderbolt na místo FireWire rozhraní?
Zjednodušeně řečeno, Thunderbolt je dvanáctkrát výkonnější, než FireWire 800 a dvacetkrát výkonnější, než USB 2.0. Podpora Thunderbolt nabízí Apollo velice rychlé UAD-2 PCIe výkon, běžící po kabelu, v podstatě bez omezení přenosu dat. Zjednodušeně řečeno tedy budete moci používat mnohem více plug-inů s nízkou latencí uvnitř vašeho DAW oproti FireWire. To je vidět zejména při použití Apollo v kombinaci s FireWire akceleračními jednotkami UAD-2 Satellite.
Mohu tedy použít větší počet jednotek Apollo spolu v jednom systému?
Prozatím je možné v systému použít pouze jednu jednotku. Některá z příštích aktualizací ale již bude umožňovat použití většího počtu jednotek současně.
Jak do Apollo přidám Thunderbolt?
Pro Apollo je k dispozici volitelné příslušenství v podobě Thunderbolt slotu. Tato UA Thunderbolt Option Card bude prodávána samostatně od léta 2012.
Podporuje UA Thunderbolt volitelná karta napájení?
Thunderbolt Option Card nenabízí možnost napájení jednotky Apollo. Zařízení Apollo je napájeno samostatně pomocí obsaženého napájení.
Specifikace
Zvukové rozhraní
- Vzorkovací frekvence až do 192kHz a 24-bit
- 18x24 souběžných vstupních a výstupních kanálů
- 8 kanálů analogově-digitálních převodníků přes mikrofonní, linkový nebo vysoko-impedanční vstup.
- 14 kanálů digitálně-analogových převodníků přes:
- Osm mono linkových výstupů
- Stereo monitorovací výstup
- Dva stereofonní sluchátkové výstupy
- 10 kanálů digitálních vstupů a výstupů přes:
- Osm kanálů optických ADAT vstupů a výstupů s S/MUX pro vysokou vzorkovací frekvenci
- Dva kanály koaxiálních S/PDIF vstupů a výstupů s konverzí vzorkovací frekvence
- Dva FireWire 800 porty pro sdílení s jiným FireWire zařízením.
- 32-bit a 64-bit ovladače zařízení.
Mikrofonní předzesilovače
- Čtyři digitálně řízené analogové mikrofonní předzesilovače s vysokým rozlišením, vysokou transparentností
- Ovládání všech parametrů předzesilovače z čelního panelu i softwarové konzole
- Přepínač pro Low Cut Filter, 48V phantomové napájení, 20 dB pad, inverze polarity a spárování do sterea.
Monitoring
- Stereo monitorovací výstup (nezávislý na osmi linkových výstupech)
- Digitálně řízené analogové monitorovací výstupy
- Ovladač úrovně poslechu a umlčení na předním výstupu
- Samostatné analogové ovladače sluchátkových výstupů na předním panelu
- Pre-fader měřák monitorovací sběrnice na předním panelu.
- S/PDIF výstupy mohou být nastaveny jako zrcadlo k poslechovému výstupu
Vestavěný UAD-2 Processing
- Duo a Quad modely nabízejí dva nebo čtyři SHARC procesory
- Plug-iny postavené na UAD-2 v reálném čase pro všechny analogové a digitální vstupy Apollo.
- Stejné vlastnosti a funkce jako nabízí ostatní UAD-2 produkty při použití s DAW.
- Lze kombinovat s ostatními UAD-2 zařízeními pro zvýšení výkonu.
- Obsahuje balík UAD plug-inů “Analog Classic”.
- Kompletní knihovna plug-inů postavených na UAD-2 k dispozici online 24 hodin, 7 dní v týdnu.
Software
- Aplikace Console
- Umožňuje Realtime UAD Powered Plug-Ins procesování.
- DSP mix pro poslech a záznam v reálném čase.
- Vzdálené ovládání všech vlastností a funkcí Apollo.
- Plug-in Console Recall
- Uložení nastavení Apollo uvnitř DAW projektu pro snadné vyvolání.
- Umožňuje ovládání všech parametrů předního panelu přímo z DAW.
- VST, RTAS a AU plug-in formáty.
- Aplikace UAD Meter a Control Panel
- Základní konfigurace UAD-2 a nastavení plug-inů postavených na UAD-2 a monitor zatížení systému.